Mailihärdelli 2009

Tuomas Salomäki / 14. maaliskuuta 2009

Aluksi hieman historiaa

Aikoinaan kun Kapsin palvelimia pystytettiin, valittiin palvelinohjelmistoiksi pääasiassa säätäjille tuttuja ja yleisesti käytössä olevia ohjelmistoja. Tämä vaikutti silloin myös mm. imap-ohjelmiston valintaan, tai luulen että se silloin oli epävalinta, sillä käyttöön luultavasti päätyi ilman sen suurempaa valintaprosessia unix-maailmassa ja linuxillakin käytännössä de-facto ohjelmisto UW-Impad, joka on tyypillisesti bundlattu de-facto sähköpostiohjelman pinen kanssa.

Nyt on kuitenkin niin, että U of W kaikessa arvovaltaisuudessaan on tuottanut julkaisemillaan softilla lukemattomia päänsärkyjä sekä käyttäjille että ylläpitäjille. Esimerkiksi UW-Imapd on auttamatta vanhanaikainen, suorituskyvytön ja muutenkin inhottava. UW tuskin tulee tekemään asialle yhtään mitään. Uskon, että moni käyttäjien kohtaama ongelma voidaan kuitata toteamalla ”koska uw-imapd”.

Miksi sitten

Tiedämme nyt, että uw-imapd on huono. Miksi se sitten on vielä käytössä?

Itseasiassa, olemme päättäneet korvata imap-ohjelmiston Dovecotilla, joka on huomattavasti muokattavampi ja suorituskykyisempi. Tässä kohtaa tulee eteen kuitenkin muutama gotcha, jotka tekevät vaihtamisesta hieman kimuranttia, varsinkin kun käyttäjiäkin on jo pitkälti toista tuhatta. Jännimmät ongelmat liittyyvät siihen, että uw-imapd tarjoaa oletuksena suoran pääsyn kotihakemistoon, jolloin jos käyttäjä ei ole hoksannut asettaa ohjelmaansa jotain fiksua folder prefiksiä, on uudet kansiot luotu suoraan sinne. Dovecot on tässä kuitenkin fiksumpi, eikä oletuksena tarjoa pääsyä suoraan kotihakemistoon ja niin haluamme sen myös pitää. Ohjelman vaihtaminen siis ilman erityisiä toimenpiteitä aiheuttaisi siis sen, että joltain osalta käyttäjiä joutuisi kansiot näkymättömiin, joka luultavasti aiheuttaisi suurta hämmennystä ja ylimääräistä kuormaa ylläpidolle.

Miten korjataan?

Olemme piakkoin siirtämässä sähköpostipalveluja poistuvalta mulperi-palvelimelta toiselle hieman tuoreemmalle koneelle. Tämä on myös hyvä mahdollisuus vaihtaa imap-softa parempaan.

Olemme valmistelleet joukon automaatioita, joiden avulla on tarkoitus järjestellä imap-käyttäjien kansiot niin, että niiden toiminta jatkuisi mahdollisimman saumattomasti siirron jälkeen.

Tämä on teknisesti mahdollista, sillä kummankin ohjelmiston tapa säilyttää tieto sähköpostiohjelman käyttämistä kansioista on erittäin yksinkertainen. Suurimmaksi osaksi siirto tarkoittaa teknisesti sitä, että yhden tiedoston sisältö siirretään toisennimiseen tiedostoon lähes sellaisenaan. Niiden kohdalla, jotka eivät ole ohjelmassaan käyttäneen prefiksiä täytyy kuitenkin tehdä jotain muutakin, vaihdon jälkeen kun kotihakemiston juuressa sijaitsevat kansiot katoaisivat näkyvistä. Tällöin automaatio pyrkii siirtämään kansiot juuresta mail-hakemistoon, sillä ehdolla, että siellä ei ole jo saman nimistä kansiota. Tässä kuvaan astuu siis myös jonkinlainen parhaimman arvauksen periaate, jossa lopputulos saattaa tuottaa jonkin verran kevyttä hämmenystä käyttäjälle. Mitään ei kuitenkaan tuhota tai kirjoiteta yli, joten tilanne on katastrofin tapahtuessa korjattavissa.

Dovecot tarjoilee postit siis oletusarvoisesti mail-hakemistosta, joka vuoksi sähköpostiohjelmaan ei välttämättä enää tarvitse asettaa mitään prefiksiä, mutta sekä ”mail” että ”Mail” toimivat edelleen vastaavalla tavalla kuin ennen (Mail-prefiksillä saa Mail-hakemiston esille).

”Mail” ja ”mail” viittaavat siis kotihakemistossa sijaitsevaan hakemistoon, missä sähköpostiohjelmat säilyttävät kansionsa. Ero on siis oikeasti alkukirjaimen kapitalisaatiossa. Sähköpostiohjelmissa on eroja kumpaa muotoa ne suosivat.

Apua, ylläpitäjät lukevat/sotkevat/rikkovat postini!

Eivätkä lue.

Automaatiot on tehty niin, etteivät edes ne avaa missään vaiheessa kansioita luettavaksi. Ainoat tiedostot mitä luetaan ja kirjoitetaan ovat imap-ohjelmistojen käyttämät metatiedostot, jotka sisältävät niiden kansioiden nimet, mitkä käyttäjä haluaa ohjelmassaan näkyvän.

Olemme kuitenkin valmistelleet myös menetelmän, jolla käyttäjä voi kieltää automatiikkaa koskemasta tiedostoihinsa. Tällöin kaikki tarvittava muunnostyö jää kokonaan käyttäjän omille harteille. Menetelmä toimii siten, että kotihakemistoon lisätään tiedosto ”.hammertime”, esimerkiksi komennolla:

~$ touch ~/.hammertime

Uskallan luvata, että ilman automatiikan kosketusta joutuu mm. kaikki imap-kansiot lisäämään sähköpostiohjelmalla uudelleen luettaviksi (subscribe IMAP-folders). Jos et varmasti tiedä mitä pitää tehdä silloin jos mailisi katoavat näkyvistä siirron jälkeen, emme suosittele automaation estämistä.

Avainsanat: , , ,

36 vastausta käyttäjälle “Mailihärdelli 2009”

  1. jpa sanoo:

    Katso myös tämä: Kuvallista selostusta

  2. Jouni Seppänen sanoo:

    Tiedotteessa sanottiin että spamassassinin sijasta pitäisi käyttää spamc:tä, mutta mitenkäs monimutkaisemmat .procmailrc-tiedostot? Minun .procmailrc:ni kutsuu mm. $HOME/bin/sb_filter.py:tä (oma SpamBayes-asennus) ja $HOME/bin/hashcash:iä. Voin kyllä varmaan ihan hyvin siirtyä spamassassiniin. Erilaisia postituslistoja olen jakanut eri kansioihin niin, että .procmailrc:ssä lukee ensin

    MAILDIR=$HOME/Mail

    ja sitten joka listalle esim.

    :0:
    * ^List-Id:.*
    Lists/kapsi-jasenet

    Pitäisikö tuo Maildir nyt panna osoittamaan $HOME/mailiin pienellä alkukirjaimella, ja voiko edelleen käyttää alihakemistoja postikansioiden hierarkkiseen järjestämiseen?

  3. Lauri Raittila sanoo:

    Lukee tosiaan että spamassassin tulee kaikille käyttöön ja blokkaa posteja. Millä asetuksilla? Ei ole kiva jos hukkuu/ei mene perille puolalaisten kaverien ilmaisista webmaileista lähettämät viestit, muusta puhumattakaan. Tai kun joku tahvo pistää väärän palvelimen jollekin blokkilistalle, niin ei tule perille paljon mitään? Eihän ainakaan käytetä spamcop:ia…

  4. Hwl sanoo:

    Kyllä omia filttereitä ja ohjelmia voi edelleen käyttää. Kyse on vain lähinnä siitä, että haluamme siirtää spamassassin-instanssit käyttäjien yksittäisistä prosesseista spamd:n hoidettavaksi paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi.

    Mikään ei myöskään varsinaisesti rajoita sitä mihin hakemistoihin voit mailisi laittaa, mutta sillä on merkitystä jos käyttää imapia (tai webmailia, joka käytännössä on imap-clientti). Oletusarvoisesti uusi imap-palvein tulee tarjoilemaan mail-hakemiston alta löytyvät kansiot (ilman mitään folder-prefiksiä sekä prefiksillä ’mail’), mutta Mail-hakemiston saa vaihtoehtoisesti esille asettamalla prefiksiksi ’Mail’. Niiden käyttäjien mailikansiot jotka eivät ole käyttäneet ohjelmassaan mitään folder-prefiksiä on tarkoitus siis siirtää mail-hakemistoon niin, että muutos olisi mahdollisimman huomaamaton. Ne joilla on ollut jompi kumpi prefiksi käytössä eivät toivottavasti huomaa myöskään mitään.

    Muutos vielä vaikuttaa vielä vähemmän jos et käytä imapia ollenkaan.

  5. Atte Hinkka sanoo:

    @Lauri
    Globaali SpamAssassin siis toimii tuhoamatta meilejä. Jos viestin kerroin ylittää tietyn pistemäärän, rejektoi Kapsin meilipalvelin sen ja kertoo lähettävälle palvelimelle, miksi meili pomppasi. Lähettävä palvelin yleensä lähettää viestin alkuperäiselle lähettäjälle ilmoitusviestin tällaisista pompanneista viesteistä. Meilejen ei pitäisi siis varsinaisesti mennä hukkaan. Sen lisäksi että tuon raja-arvon ylittävät sähköpostit pompautetaan, lisätään kaikkiin läpikulkeviin viesteihin normaalit SpamAssassinin otsakkeet, joiden mukaan niitä voi siirrellä eri kansioihin.

    Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö omiakin roskapostisuotimia voisi käyttää kuten ennenkin. Omalla suotimella saa käyttöön oman tietokannan. Olemme tutkineet myös henkilökohtaisten tietokantojen käyttöönottoa tulevan postin suodatuksessa tuossa ensivaiheessa, mutta tähän migraatioon emme ole sitä toimintoa ottaneet mukaan.

    @Jouni
    Procmailin pitäisi toimia myös tulevaisuudessa tuolla säädöllä. Käytännössä suoraan kotihakemistossa majailleet sähköpostikansiot siirretään mail-hakemistoon ja täten uuteen juureen. Mail-prefixillä olleet säilyvät sijainnissaan, joten tuo sinun Lists, joka on ilmeisesti siis ~/Mail/Lists, toimii sellaisenaan myös tulevaisuudessa.

    Kiteytettynä: ”mail -> mail, ~/ -> mail, Mail -> Mail”.

    Mikään ei myöskään estä noiden muiden ohjelmien käyttöä myös tulevaisuudessa. Kannattaa jo nyt kuitenkin tiedostaa, että sähköpostipalvelimen järjestelmäversio ei välttämättä ole sama kuin Lakalla. Uudella palvelimella on ajossa jo Lenny. Tällaisia versioepäyhteensopivuuksia pyritään välttämään, mutta nyt se ei oikein onnistunut, koska halusimme rakentaa Vadelman suoraan Lennyyn päivityksien vähentämiseksi.

  6. Mikko Granqvist sanoo:

    @Atte Kyllä minä kutsuisin blokkaamista monessakin tapauksessa postien \"hukkaamiseksi\" vaikka se ei teknisesti tietysti ole sama kuin että posti täysin hiljaisesti vain tiputettaisiin lattialle. Varsinkin silloin jos kyseessä on automaattinen s-posti joltain palveluntarjoajalta tai vastaavalta taholta niin ei niitä rejectejä todellakaan kukaan käsittele. Tällaisia posteja tulee esim. minulle jonkin verran ja osa sen verran harvoin ja/tai satunnaisesti, että ei niiden puuttumista voi huomata. Ja vaikka lähettävä taho olisikin ihan oikea henkilö, niin mitä hän sille \"pompanneelle\" postille yleensä tekisi (jos siis sattuu sen ilmoituksen saamaan)? Kaikkein tyypillisin kontakti minulla on sellainen jonka tiedossa on vain ja ainoastaan sähköpostiosoitteeni, joten jos mailit eivät mene perille niin se on baibai…

    Toistaiseksi *mikään* käyttämäni automaattinen spammin esto ei ole välttynyt tunnistamasta spammeja ajoittain täysin väärin, joten en luota yhteenkään järjestelmään joka ei päästä kaikkia posteja jotenkin myös minulle nähtäväksi asti. Eli ainakin omalta osaltani tämä muutos tarkoittanee kyllä sitä että s-postit siirtyvät jollain aikataululla muualle, en voi oikein mitenkään järkevästi elää tämän mallin kanssa 🙁 Toivottavasti kuitenkin muutos toimii hyvin muille käyttäjille.

  7. Lop sanoo:

    Hömm. Näin perushumanistille muutos oli pulmaisa: Thunderbird ei suostu tunnistamaan inboxissa enää yhtään mailia (Alpine näyttää kaiken), eikä mikään määrä kansioiden uudelleentilaamista näytä saavan maileja näkyviin. Onko tämä jonkun helposti selvitettävän ja korjattavan takana, vai onko vastaus vaihtaa Alpineen? 😛

  8. Lop sanoo:

    Nyt mailien tulo näkyy TB:ssä, mutta muutaman minuutin jälkeen mailit katoavat näkyvistä ja kansio näyttää tyhjältä. Alpine toimii täysin, ja kaikki mailit näkyvät. Todella hämmentävä päivitysseuraus…

  9. Kuu sanoo:

    Sent-box on hävinnyt Thunderbirdillä, toivottavasti mailit eivät oikeasti ole hävinneet…

  10. Lauri Raittila sanoo:

    Eli siis blokataan. Luuletteko tosissaan että se mun puolalainen/suomalainen ilmaispalvelua käyttävä kaikkea muuta kuin nörtti kaveri ymmärtää siitä blokkiviestistä hölkäsen pöläystä? Tai mikä hyvänsä nettipalvelu, joka lähettää sähköpostia automaattisesti? Noissa automaattimailereissa on tuskin koskaan mitään seurantaa, josko menee perille, lisäksi näyttävät hyvin usein spämmiltä.

    Ja noita blokkausviestejä tulee ainakin mulle päivittäin, 99% niistä koska joku on spämmännyt jotakuta muuta, mutta väärentänyt lähettäjäksi minut (tai jonkun muun sähköpostiosoitteen, joka tulee mun laatikkoon). Joku legitiimi blokkausviesti jää helposti huomaamatta, etenkin jos eksyy spämmikansioon.

    Onko jossain mahdollisesti saatavissa tietoa millä pistemäärällä, millä blokkilistoilla ym. tuo blokkaus tapahtuu? Eikö voisi vain harmaalistata, jos meili näyttää spämmiltä? (mutta ei missään tapauksessa harmaalistata kaikkia).

  11. VMV sanoo:

    Thunderbirdissä ei näy enää vanhat kansiot. Kertokaas tänne julkisesti mitä pitää tehdä, että homma toimii taas.

  12. VMV sanoo:

    Thunderbirdissä ei näy enää vanhat kansiot. Kertokaas tänne julkisesti kaikkien ulottuville tieto mitä pitää tehdä että homma toimii taas.

  13. Masa sanoo:

    Sain Thunderbirdissä vanhat kansiot näkymään subscribella, mutta Sent-kansiossa (joka näkyi Inboxin tapaan ilman subscribe-toimintoakin) on vain 16 viestiä, vaikka pitäisi olla satoja.

  14. jpa sanoo:

    @Masa: Jos kotihakemiston alla suoraan on Sent-tiedosto, koita siirtää se mail-hakemiston alle.

    Muutenkin kadonneita kansioita kannattaa etsiä kotihakemiston alta ja siirtää tuonne mailiin.

    @Lauri: Blokkaus taisi olla spamassassinilla 12 pisteen kohdalta. Alustavien tietojen mukaan noin puolet spammista jää siihen kiinni. Ylläpito pohtii tuon harmaalistauksen mahdollisuutta.

  15. Sami Ylismäki sanoo:

    Thunderbirdissä minulla näkyi vain inbox ja trash kansiot. Lähetetyt ja draftit (jotka minulla vain olivat hukassa) löytyivät kotihakemistoni juuresta Lakka-palvelimelta. Kopioin \’Sent\’ ja \’Drafts\’ tiedoston \’mail\’-hakemistoon, jolloin näiden sisältö taas näkyi, kun olin Thunderbirdissä subscribennut niihin. Kannattaa olla varovainen näitä kopioitaessa, koska \’mail\’-hakemistossa on jo vastaavan nimiset tiedostot, joihin varmaan tähän mennessä on joillekin jo tullut postia. Itse nimesin \’mail\’-hakemiston tiedostot toisen nimisiksi ja sen jälkeen kopioin varsinaiset postit sisältävät tiedostot niiden tilalle.

  16. Lop sanoo:

    No, minulla tosiaan yhäkään Inboxin sisältöä ei saa TB:llä näkymään enää millään vaikka kuinka uusiksi Subscribettaisi. Alpinella näkyy. Toistaiseksi piti siirtyä pois Kapsin käytöstä maileissa, kun ei huvittaisi TB:stä luopua. 🙁

  17. Ilkka Mattila sanoo:

    Blokkausraja on tällä hetkellä 16 pisteessä, eli varsin korkealla. Kadonneista postilaatikoista/inbokseista kannattaa ottaa yhteyttä ylläpitoon. Inboxin tapauksessa syypää on yleisimmin mbox-tiedosto, johon Dovecot ei tarjoa pääsyä. Jotkut sähköpostiohjelmat saattavat siirrellä viestejä /var/mailista sinne kysymättä.

  18. Masa sanoo:

    @jpa, Sami Ylismäki: Kiitokset vinkistä. Kopioin Sent (ja Drafts) -tiedoston mail-hakemistoon ja nyt näkyy lähetetyt viestit hamaan menneisyyteen.

  19. ett sanoo:

    Spammin osalta, olisiko mahdollista, että spammiksi luokitellut viestit menisivät käyttäjän spam-kansioon? Ja automatiikka voisi sitten vaikka poistella viestejä tuosta spam-kansiosta esim. yli 30 päivää vanhemmat viestit?

    Näin käyttäjällä olisi edes mahdollisuus saada väärin spammiksi luokitellut viestit itselleen.

  20. haaja sanoo:

    Huolestuttavalta kuulostaa jos on olemassa edes pienikin mahdollisuus että asiapoisti ei tulisi perille.

  21. jpa sanoo:

    @ett: Blokkauksen ideana lienee vähentää ylipäänsä lajitteluun ja levylle menevän spammin määrää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa (eli heti kun sähköpostipalvelin vastaanottaa viestin)

    @haaja: Useimmilla blokkaukseen jäävä viesti menisi kuitenkin spam-hakemistoon ja luultavasti jäisi huomioimatta.

    Täytyy katsoa mitä ylläpito tuosta päättää, asiaa harkitaan nyt uudelleen kritiikin vuoksi. Jonkin verran on kuulunut mielipiteitä myös harmaalistausta vastaan. Itse kyllä tukisin harmaalistausta ennemmin kuin täyttä blokkausta, vaikka sinänsä en uskokaan että blokkaukseen asiaviestejä jäisi.

    Harmaalistauksessa on siis kyse siitä, että sähköpostipalvelin ei vastaanota spammilta näyttävää viestiä ensimmäisellä kerralla, vaan vasta kun samasta osoitteesta yritetään uudestaan. Spammerit eivät yleensä uudestaan yritä, ja spammilta näyttävä asiaposti ei tuossa palaisi lähettäjälle vaan tulisi muutaman tunnin myöhässä perille. Joidenkin näkemysten mukaan tuollainen toiminta on kuitenkin sähköpostistandardin vastaista, ja se haittaa lähettävää palvelinta kasvattamalla jonoja.

  22. Giliad sanoo:

    Mulla on webmailin kanssa sama ongelma kuin monilla muilla esim. thunderbirdin kanssa. Eli saapuneet viestit eivät näy kuin hetkellisesti ja ennen päivitystä inboxissa olleet eivät lainkaan. Näyttää siltä, että saapuneet viestit siirtyvät jossain vaiheessa /var/mail:n alta ~/mbox:iin. Mutta onko niin että webmail lukee vain tuota /var/mail/:ta? Alpinella pelaa ihan mukavasti, eli kaikki viestit ovat tallessa mbox:ssa, mutta kaikkialta ei ole mahdollista käyttää alpinea. Olisiko jotain ehdotuksia tämän korjaamiseksi?

  23. Hwl sanoo:

    Alpine siirtää viestit /var/mail:sta automaattisesti mboxiin jos kotihakemistossa on sen niminen tiedosto ja se on oikeaa formaattia. Alpinen ohjeiden perusteella maileja ei siis siirretä, mikäli tiedostoa ei ole olemassa, joten jos sen esimerkiksi siirtää toisen nimiseksi, niin siirtoa ei enää tehdä ja mailit säilyvät alkuperäisessä paikassaan /var/mail:ssa.

    Yksi mitä voi tehdä, on siirtää mbox vaikkapa mail-hakemiston alle, subscribetä se ja siirtää viestit inboxiin. Uskaliaampi ja osaavampi käyttäjä voi tietysti koittaa jotain cat-magiikkaa, mutta en uskalla suositella sitä sillä siten voi saada jotain katoamaan jos ei tiedä mitä tekee.

    Yllämainitun siiroon jälkeen sekä imapin että alpinen pitäisi toimia yhtä hyvin.

  24. Giliad sanoo:

    @Hwl: Kiitos, konsti näyttää toimivan hyvin.

    Nytpä huomasin sellaisenkin erikoisuuden, että kaikki ennen siirtoa inboxissa olleet viestit ovat kloonautuneet (eli kaikki ovat kaksin kappalein). Eipä tuolla olisi niin paljon väliä, jos jaksaisi pitää inboxinsa siistinä mutta nyt taitaa olla illaksi tekemistä kun käy koko läjän läpi.

  25. Markku L. sanoo:

    16 pistettä blokkausrajana? Miksi sitten ainakin mulle on tullut niitä spämmipomppuja (koska oma osoitteeni näkyy spämmin lähettäjäkentässä, kuten yleistä on), joissa sanotaan rajan olevan viisi?

    ”Spam detection software, running on the system ”vadelma.kapsi.fi”, has
    identified this incoming email as possible spam. The original message
    has been attached to this so you can view it (if it isn’t spam) or label
    similar future email. If you have any questions, see
    the administrator of that system for details.

    Content preview: èÏÞÅÛØ ÄÏÒÏÇÏÊ ÔÅÌÅÆÏÎ VERTU ÎÏ ÎÅÔ ÞÅÔ×ÅÒÔÉ ÍÉÌÌÉÏÎÁ? http://kerste.ru
    […]

    Content analysis details: (5.8 points, 5.0 required)”

  26. jleino sanoo:

    Hello.

    Maili toimii hienosti minulla, mutta sähköpostilistan kanssa on ongelmia. Olen epätoivoisesti yrittänyt lähettää listalle postia. En ole saanut menemään läpi. Lieneekö jokin spam-filtteri niitä syömässä?

    Tämähän voi olla ihan imap-palvelimen vaihdosta riippumatonkin ongelma…

  27. Ilkka Mattila sanoo:

    @Markku L
    Osittaisesta viestistä on vähän vaikea päätellä, mutta vaikuttaisi siltä, että kyseessä on spämmipomppu (joku muu mailipalvelin on blokannut viestin viidestä pisteestä), ja kapsin mailipalvelin sitten on tuon pomppuviestin pisteyttänyt tuon 16 pisteen yläpuolelle. Tuo required 5 viitannee siihen, että viiden pisteen ylittävät viestit merkitään lisäämällä viestiin otsake X-Spam-Status: Yes. Kapsin sähköpostipalvelin ei siis itse lähetä pomppuviestiä, vaan hylkää viestin suoraan, jolloin pomppuviestin tuottaminen on lähettävän palvelimen vastuulla.

    Voimme tehdä tarkemman analyysin ja antaa viestistä paremman selityksen, jos välität sen ylläpidon sähköpostiosoitteeseen.

    @jleino:
    Maililistoissa oli tosiaan päivityksen jälkeen hieman häikkää, mutta niiden pitäisi nyt toimia taas oikein.

  28. Jouni Seppänen sanoo:

    Nyt kun kapsin palvelin palauttaa spämmistä virhekoodin SMTP-sessiossa, kuten oikein onkin, niin ajatus on että oikean viestin lähettäjä saa käyttämältään välityspalvelimelta bounce-viestin, mutta spämmin lähettäjä ei tietenkään virhekoodin takia mitään bounceja rupea tehtailemaan. Niiden tapauksessa, jotka käyttävät iki.fi-sähköpostia, näin onnellisesti ei ole, vaan virheilmoituksen saa ikin postipalvelin, joka lähettää bouncen spämmin väärennetylle lähettäjälle. Tämä saattaa hyvinkin johtaa ikin joutumiseen joillekin mustille listoille. Jos kapsin SpamAssassin käyttää joitakin sellaisia listoja, voisiko siihen konfiguroida sellaisen poikkeuksen, että viestin saapuminen ikin kautta ei sinällään johda spämminä hylkäämiseen?

  29. Markku L. sanoo:

    Ilkka, laitan yllapito-osoitteeseen forwardin yhdestä meilistä.

    Tällä hetkellä tämä muutos näyttää ainakin mulle erittäin huonolta, koska en näe enää spämmikansiossani niitä alkuperäisiä spämmejä suoraan, vaan näen vain noita vadelman herjoja. Toki se alkuperäinen spämmi on siinä liitteenä, mutta hankalaksi menee, kun jokainen pitäisi erikseen napsuttaa auki, kun ihmettelen, miksei verkkokaupan vastaus ole tullut perille.

  30. Ilkka Mattila sanoo:

    Jouni, tuo on tosiaan hyvä pointti. Voisimme tutkia sellaista vaihtoehtoa, että ikin kautta tuleville viesteille tehdään poikkeus, jolloin ne päästetään aina käyttäjälle asti läpi, mutta merkitään toki.

    Markku, ilmeisesti sinun kohdalla on kyse juuri samasta asiasta. Jos laitoit jo viestiä, en ainakaan löytänyt sitä.

  31. Mco sanoo:

    Iki.fi ei taida olla ainoa palvelu, jonka kautta Kapsin käyttäjille tulee edelleenlähetettyä postia. Itselläni on esimerkiksi omaan domain-nimeen liittyvät sähköpostin edelleenohjaukset asetettu Joker.comin palvelussa, joten kaikki näihin osoitteisiin tulevat viestit kiertävät Jokerin palvelimen kautta. Tässä lienee samanlainen bounce-skenaario mahdollinen kuin ikin kanssa?

    Kun Kapsilla on mahdollista vastaanottaa postia tunnus@mitätahansa.mail.kapsi.fi -tyyppisillä osoitteilla, niin voisiko noita edelleenlähetyspalveluita varten määritellä esim. tunnus@[mitätahansa.]nobounce.mail.kapsi.fi -osoitteen, jolla viesti tulisi aina käyttäjälle asti läpi?

  32. Markku L. sanoo:

    Ilkka, laitoin postini 29.3. osoitteeseen yllapito hops tuki kapsi fi. Nähtävästi yhdistyksen spämmifiltteri kaappaa sen 😀

    Voitko antaa jonkun toisen osoitteen, johon näytteeni lähetän? Näet varmaan oman osoitteeni tästä postauksesta.

  33. Tommi S sanoo:

    Pieni kutina että ”asia” viestejä jäisi kadoksiin. Tiketin newsletter ei saapunut kapsin laatikkoon vaikka duunimailiin tulikin. Samoin muutamilta foorumeilta tulevia ilmoituksia uusista viesteistä ei näy inboxissa. Perin huolestuttavaa jos spammiksi luokitellut viestit katoaa ilman käyttäjän mahdollisuutta käydä niitä läpi.

  34. Markku L. sanoo:

    Myös Viestintäviraston microsoft-päivitystiedote on hukassa, ei löydy spämmeistä ja virastosta kerrottiin postituksen sujuneen normaalisti. Kapsin ylläpidon kommentteja odottelen edelleen…

  35. jpa sanoo:

    Suodatus on nyt otettu pois käytöstä aiheutuneiden ongelmien vuoksi:
    http://www.kapsi.fi/tiedotteet/#197

  36. Tommi S sanoo:

    Ja kas kummaa.. Foorumeilta tulevat ilmoitukset uusista viesteistä alkoivat tänään toimia.

Vastaa