Kapsin tulevaisuuden visiointeja

Olli Vainio / 10. kesäkuuta 2009

Monet ovat varmaankin jo huomanneet kun hiljattain päätimme nostaa levytilarajoitusta 50 gigatavuun Lakalla ja 5 gigatavuun Xobilla. Kyseinen muutos on ainakin oman näkemykseni mukaan ollut varsin tervetullut asia monelle.

Nyt olisikin hyvä aika pohtia tulevaisuuden kehitysideoita Kapsin kohdalta.

Minä ja monet muut yhdistyksen toimihenkilöt ovat ainakin visioineet, että tulevaisuudessa voisimme tarjota sisältöpalveluita kuten mahdollisuuden klikata suoraan webistä *.kapsi.fi tai omalle osoitteelle esimerkiksi kuvagalleria tai blogi. Täten käyttäjän ei tarvitsisi itse asentaa softia vaan ne olisivat käytössä yhdellä klikkauksella netistä. Nämä mahdollisuudet ovat vasta visioinnin asteella eikä varsinaista aikataulua toteutukselle ole. Monia muitakin mahdollisuuksia uusista jäsenpalveluista varmasti on.

Tällä hetkellä Kapsin kasvuvaihti on sellainen, että olisi hyvä aika sunnata resursseja entistä parempien palveluiden kehittämiseen. Kysymys onkin lähinnä siitä, että mihin suuntaan toimitoja kannattaisi alkaa kehittämään kun kaikkea ei kuitenkaan voida tehdä kerralla.

Mitä haluaisit nähdä Kapsin jäsenpalveluissa lähitulevaisuudessa? Mitä nykyisistä palveluista kehittäisit paremmiksi ja miten? Nyt, arvoisat jäsenet, on hyvä aika suorittaa visiointia sopivalla keulitusasteella ja kertoa toimihenkilöille päin visioita kanssa!

Kapsi on esillä Vectoramassa 11.–14.6.2009 ja Kapsin jäsenenet voivat vierailla tapahtumassa ilmaiseksi. Paikalla on Kapsin toimihenkilöitä kertomassa yhdistyksen toiminnasta ja toivommekin näkevämme jäseniä paikanpäällä keskustelemassa.

Tämän blogiviestin kommentit ovat myöskin mitä mainioin paikka keskustelulle ja allekirjoittaneeseen saa ottaa yhteyttä IRCin puolella (odo@IRCNet) jos se tuntuu helpommalle medialle.

12 vastausta käyttäjälle “Kapsin tulevaisuuden visiointeja”

  1. zokier sanoo:

    Voisin vähän selvittää tässä omaa visiotani noiden sisältöpalveluiden suhteen, vaikka vähän tulikin jo keskusteltua ircin puolella asiasta.

    Ensimmäiseksi. Minusta sisältöpalvelut, hieno muttei kovin kuvaava sana, tarkoittaa tässä kontekstissa kokoelmaa erinäisiä keskitetysti hallittuja webbisoftia. Keskitetysti hallittuja tarkoittaa tässä sitä että mm. (tietoturva)päivitykset tulisivat automaattisesti ylläpidolta.

    Ideanahan on se että käyttäjät painaisivat nappia jossain webbikäyttöliittymässä ja ta-daa, heillä olisi valmis blogi/galleria/foorumi/mikälie, järkevillä defaulttiasetuksilla. Kapsin mittakaavassa näkisin että olisi järkevintä käyttää mahdollisimman paljon valmiita softia, kuten esim WordPress. En näe myöskään kovin pöljänä ideana tarjota useita eri saman tarkoituksen softia, mikäli resurssit riittää ylläpitämään niitä. Jos joku vaikka ei tykkää WordPressistä ja haluaa väistämättä Jonkun Muun.

    Minusta on tärkeää että näissä softissa säilyisi mahdollisimman korkea mukautettavuus/joustavuus jotta ne olisivat mielekkäitä vaihtoehtoja itse asennetulle ohjelmille useimpien jäsenten tarpeissa. Tämä vaikutti eräältä avainkysymykseltä ircissä keskusteltaessa; kuinka paljon käyttäjille tulee antaa valtaa, ja kuinka paljon suojella heiltä itseltään.

    Käytännössä tämä voisi tarkoittaa että mm kaikki käyttäjän data olisi käyttäjällä, ja softien asetustiedostot käyttäjien muokattavissa. Myöskin erinäisten (3rd-party) pluginejen asentaminen tulisi olla mahdollista, tietenkin kyseisen softan mahdollisuuksien mukaan. Ulkoasun muokattavuutta pidän itsestäänselvyytenä. Teknisesti tämmöisen toteuttaminen voi olla hieman haasteellista kun monia webbisoftia ei ole ehkä tarkoitettu tarjottavaksi tällä tavoin. Myös eri softien edes jonkinlainen keskinäinen integrointi ja kaiken sovitus käyttäjien mahdollisesti itse asentamien softien kanssa varmasti ei ole ongelmatonta.

    Miksikö olisi toivottavaa että mahdollisimman moni käyttäisi näitä Kapsin tarjoamia palveluita itse asennettujen softien sijasta? Tietoturva. Nykyiset webbisoftat ovat laajoja ohjelmistoja, ja täten sisältävät lähes väistämättä myös tietoturva-aukkoja. Käyttäjien on helppo unohtaa pitää softansa ajantasallla, joka voi vaatia ko softien kehitystyön aktiivista seuraamista jne. Tämä on erityisen totta silloin kun käyttäjä on itse lopettanut softan tarjoaman sivun käytön, mutta jättänyt silti nettiin. Esim erään viimeaikaisen uutisen mukaan jopa 95% blogeista olisi hylättyjä.

    Varmaan jotain jäi sanomatta, ja minulle tyypillisesti eikä ehkä kovin selkeä kirjoitus, mutta ehkä tuosta minun perusidean selvittää. Tietenkin nämä on vain minun ajatuksia asiasta, saa olla eri mieltä, ja saa kommentoida.

  2. Petteri sanoo:

    Esitetyt ehdotukset kuulostavat hyviltä. Suurin huolenaiheeni on kuitenkin se, että nykyiset aktiivit jossain vaiheessa kyllästyvät hommaaan ja tähän asti mainiosti hoidettu ylläpito jäävät vähemmälle huomiolle. En niinkään toivoisi lisää uusia palveluita, vaan enemmänkin sitä, että Kapsilla olisi vahva (sisäisesti koulutettu) ylläpitoverkko, joka selviäisi hyvin yli mahdollisista sukupolvenvaihdoksista.

    Tietty Jabber-palvelin (ejabber varmaankin) ja kapsiin sähköpostipalvelua vastaavat Jabber-palvelut olisivat kiva lisä 🙂

  3. Esa sanoo:

    Yhdyn edelliseen. Itse en näe tarvetta tuollaisille esiasennetuille softille ja ennemmin ”turvaisin” nykyisenpalvelun tason sen sijaan. Kapsin käyttäjät lienevät keskimäärin melko teknisiä henkilöitä joten en usko, että se toisi monellekkaan kovin suurta hyötyä. Tietoturva pointti on kyllä hyvä. Harmillisen usein itseltäkin jää päivitykset asentamatta.

    Mitä haluaisin nähdä Kapsin jäsenpalveluissa lähitulevaisuudessa? Webbikäyttöliittymästä tai jostain asetustiedostosta hallittavat omien domainien email-aliakset ja alidomainit ehdottomasti. Näitä joutuu suht. usein säätämään ja ne ovat niin pieniä hommia, että ihan ahdistaa vaivata ylläpitoa niillä.

    50GB:n levykiintiö on hieno juttu!

  4. topyli sanoo:

    En hirveästi innostu web-palveluiden automatisoinnista. Automaattigalleria tai -blogi on palvelu jonka saa monesta paikasta ilmaiseksi tai edullisesti. Uskon että Kapsin jäseneksi liitytään siksi että esim wordpress.comin tai jonkin kaupallisen kuvagalleriapalvelun ei katsota vastaavan vaatimuksia vaan halutaan rakentaa itse. Itse olen palveluihin web- ja sähköpostipuolella tyytyväinen.

    Petterin ehdottaman Jabber-palvelimen tarjoaminen sen sijaan ilahduttaisi. Näin Kapsi tarjoaisi jäsenilleen kaikki keskeiset internet-palvelut (web, sähköposti, chat). Tämän jälkeen tulisi keskittyä vain näiden palveluiden kehittämiseen mahdollisimman luotettaviksi.

    Mielestäni Kapsin vahvuus on siinä, että se tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden järjestää internet-läsnäolonsa riippumattomasti ja luotettavasti. Ei ole syytä lähteä kilpailemaan Web2.0-yhtiöiden kanssa \"asiakkaista\".

  5. zokier sanoo:

    On täysin totta ettei kapsin tarvitse kilpailla varsinaisesti muiden internet-palveluntarjoajien kanssa, ja sen vuoksi minusta kaikenlainen kehitys tulisi olla nykyisiä jäseniä hyödyttävä. Sen vuoksi tämän kaltaiset kyselyt ovatkin tärkeitä jotta voidaan kartoittaa että mitä jäsenet haluaa ja tarvitsevat, ja toimia sitten sen perusteella. En tiedä sitten olisiko tarpeellista järjestää joku erillinen kysely tuollaisten sisältöpalveluiden tarpeellisuudesta.

  6. Olli Vainio sanoo:

    Hienoa, että blogikirjoitus tuotti mielipiteitä. Esalle ainakin vastauksena että Sikteeri on työn alla ja hyvin pitkälti tulee vastaamaan tuohon tarpeeseen jäsenpalveluiden hallinnasta.

  7. Timo sanoo:

    Olen samaa mieltä, että tuollaisen helppokäyttöisen ”sisältöpalvelualustan” rakentamisen voi ensisijaisesti jättää kaupallisille tahoille.

    Tärkeintä mielestäni nykyisen jäsenistön kannalta olisi tosiaan palvelun tason turvaaminen ja jatkuminen tulevaisuudessa. Tätä varmaankin voisi edesauttaa juuri automatisoimalla mahdollisimman monia tehtäviä, esim. asetusten muutokset ja laskutuksen hallinta. Siis mahdollisimman vähän ”yksinkertaisia” muutospyyntöjä ylläpidolle, ts. ylläpidon tarvitsisi vastata vain isompiin pyyntöihin tai tarjota jäsenille apua.

    Jos kuitenkin kiinnostuneita tekijöitä löytyy, niin en vastusta mitään uusia aluevaltauksia, mutta mielestäni ensisijaisesti tulisi panostaa ”turhan” työn automatisoimiseen ja järjestön tulevaisuuden varmistamiseen. Jos vaikkapa suurelta osalta nykyisistä vapaaehtoisia loppuisi kiinnostus, niin järjestö ei automaattisesti kaatuisi siihen, vaan asioita voitaisiin esim. jättää jäsenten vastuulle (web-käyttöliittymät) tai miksei ulkoistaa kaupallisille tahoille (laskutus ym).

  8. Timo sanoo:

    Vielä lisänä: itselleni olisi myös tärkeää, että palvelinresurssit (nopeus) ja luotettavuus + uptime (kahdennus, varajärjestelmät yms) pysyisivät mahdollisimman hyvällä tasolla jäsenmäärän kasvusta riippumatta. Ehkä nämäkin kuuluvat jossakin mielessä jäsenpalveluihin.

  9. TheW sanoo:

    50GB levytila on kyllä erinomainen. Mutta jotta sen saisi hyvään käyttöön, niin miten olisi Dropbox tyylinen ratkaisu iFolder opensource ja iFolder?

  10. jpa sanoo:

    Olen samaa mieltä kuin Petteri ylempänä siitä, että aktiivien loppuminen on Kapsille uhka. Olen joutunut useamman vuoden jo hoitamaan helpdeskin lähes yksin, koska uusien ihmisten rekrytointi siihen on osoittautunut hyvin vaikeaksi. Ratkaisua minulla tähän ei ole ehdottaa, mutta tietenkin erinäisin tavoin aktiiveja voidaan houkutella.

    Automaattipalveluiden osalta olen samoilla linjoilla topylin kanssa; Kapsiin tuskin liitytään pelkän helpon blogin takia. Sen sijaan automaattiset tietoturvapäivitykset olisivat hieno juttu. Toteutustavoista tulee mieleen esimerkiksi svn-repo ja cron, joskin svn:n konfliktit ovat joskus ongelmallisia.

  11. lizko sanoo:

    Uudet ideat kuulostavat minusta hyviltä. Itse kaipaisin kuitenkin kaikista eniten toimivampaa webmail -softaa. Voi olla, iso osa käyttäjistä käyttää vaikkapa Procmailia kuin vettä vaan, mutta itse en ole niin seppä näissä asioissa ja kaipaisinkin enemmän graafista käyttöliittymää ja idiooteillekin riittävää käytön helpoutta. Mielelläni siirtäisin sähköpostiliikennettäni enemmän kapsiin, sillä työposti alkaa olemaan jo niin täynnä kaikkea ylimääräistä roskaa, että sieltä voisi siivota yksityisasiat pois. Kapsissa ei kuitenkaan automaattinen viestien lajittelu eri kansioihin onnistu kuin Procmailin kautta, ja siihen uskalla koskea sillä muuten sotken koko systeemit.

    Eli siis, itse kannata vahvasti kaikkea valmista, helppoa, graafista ja idioottimaista! Tai ainakin niin, että sellainen mahdollisuus käyttäjälle tarjotaan.

    Tuosta aktiivien kaikkoamisesta… itsekin olen melkoisen monen yhdistyksen hallituksessa pyörinyt ja saman ongelman kanssa painitaan miltei kaikkialla. Kapsin tapauksessa vain aktiivien passivoituminen näkyisi jäsenistölle huomattavasti selvemmin, kuin monen muun yhdistyksen tapauksessa. Mutta jos Kapsin talous ja jäsenkehitys on vahvalla pohjalla, niin kuin olen käsittänyt, suosittelisin ehdottomasti että hallituksen jäsenille ja toimihenkilöille maksettaisiin sen verran tuntuvaa palkkiota hommasta, että se toimisi todellisena houkuttimena. Talouden ehdoilla, tietenkin…

  12. Henri Salo sanoo:

    Ei tässä mitään palkkiota kaivata vaikka töitä tehdäänkin. Kaikesta huolimatta toimihenkilöille on tarjottu kumminkin työkalua ja ilmaista kahvia säätöjen aikaan kuten mielestäni tämmöisessä toiminnassa kuuluukin. Olen ollut tyytyväinen yhdistyksen toimintaan.

Vastaa