Olen vuoden 2010 loppupuolella tehnyt vastaavaan blogauksen tästä samasta aiheesta. Vuosi 2011 alkaa olla nyt niin lopuillaan, ettei ole enää tulossa kulueriä, jotka merkittävästi muuttaisivat tätä jakaumaa, niin ajattelin, että vuoden 2011 osalta voisi tehdä samanlaista blogia nyt.
Vuonna 2011 Kapsi on käyttänyt rahaa noin 141 268 euroa. Yllä olevassa kuvassa on prosenttiosuuksina asiat, mihin rahaa on käytetty.
Palvelimet
54 221 euroa
Tämä kohta sisältää kaikki palvelinhankinnat, palvelimien tukisopimukset ja muut laitteistohankinnat varsinaisen operaation pyörittämiseen. Vuonna 2011 oli kolme isompaa palvelinhankintaa kun hankittiin Hilla korvaamaan Xobia, Muikku ja uusi Lakka. Loppuvuodesta hankittiin myöskin uudet sähkönsyöttöratkaisut Nebulan tiloihin ja ne kuuluvat tähän osioon.
Hosting
46 367 euroa
Hostingiin sisältyy Nebulalle ja Tenuelle vuoden aikana maksetut laskut.
Toimitila
9 358 euroa
Toimitilan kuluihin sisältyy toimitilan vuokra, sähkömaksu, Internet-yhteys ja toimitilalle hankitut tarvikkeet.
Matkakulut
4 966 euroa
Matkakulut sisältävät kaikki matkoista aiheutuvat kulut. Kulut muodostuvat lähinnä lentolipuista Oulun ja Helsingin välillä sekä Oulussa yhdistyksen asioita hoitamisesta aiheutuneiden automatkojen kilometrikorvauksista.
Kokouskulut
5 261 euroa
Kokouskulut sisältävät kulut mitä on aihetunut yhdistyksen, hallituksen ja ylläpidon kokouksista. Myös muutamia isompia toimihenkilöiden tapaamisia on pidetty ja ne kulut ovat tässä mukana. Suurin osa kuluista tulee yhdistyksen kokouksien ja isoimpien toimihenkilökokoontumisten tilavuokrista. Ylläpidon ja hallituksien kokouksien satunnaiset virvokkeista ja tarjoiluista aiheutuvat kulut olen myös sisällyttänyt tähän.
Työläppärit
16 094 euroa
Tässä kuluerässä on toimihenkilöiden käyttöön hankitut kannettavat tietokoneet. Kuluerä sisältää 3 kpl 13″ MacBook Air, 5 kpl 13″ MacBook Pro, 1 kpl 15″ MacBook Pro ja 2 kpl Lenovo X220 -kannettavia tietokoneita. Todellinen yhdistykselle aiheutunut menoerä on hieman tuota ylläolevaa euromäärää pienempi, kun osa koneista on ollut määrättyä budjettia kalliimpia ja näissä tapauksissa toimihenkilö on maksanut ylimenevän osuuden koneesta itse. Huomioitavaa on myöskin, että seuraavan kerran isompi menoerä toimihenkilöiden läppäreistä tulee vasta 2014 kun nykyiset koneet pääsevät 3 vuoden käyttöikänsä loppuun.
Muut kulut
5 001 euroa
Tässä on kaikki satunnaiset kulut jotka eivät suoraan kuulu minkään ylläolevan menoerän alle. Suurin menoerä muissa kuluissa on kirjanpito.
Aktiivisen toiminnan ulkopuolelta katsottuna, matka- ja kokouskulut ovat ”vähän” kasvaneet viimevuodesta. No onpahan hyvä syy aktivoitua ja raahautua yhdistyksen palavereihin, tulla kuunteleen ja vaikuttamaan yhdistyksen toimintaan.
Ompa tuo toimintakin kasvanut melkolailla viimevuodesta, että liekö ihme että myös nuo kulut kasvaa. Niiden osuus budjetista on kuitenkin muuttunut varsin vähän.
Ja kokoukseen kannattaa ihan ehdottomasti toki tulla vaikuttamaan! 🙂